آمادگی ایران برای صادرات CNG

 

عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور، گفت: میزان مصرف این فراورده نفتی در کشور، حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون مترمکعب در روز است که می‌توان این عدد را به راحتی تا ۴۵ میلیون مترمکعب افزایش داد.

به گزارش مشعل نيوز؛ محسن جوهری، با اشاره به آخرین وضعیت توسعه صنعت سی‌ان‌جی، اظهار کرد: متاسفانه توسعه صنعت سی‌ان‌جی متوقف شده است و هیچ برنامه درستی برای توسعه این فراورده نفتی وجود ندارد. قدم اول برای توسعه صنعت سی ان جی حل مشکلات بخش تقاضا و عرضه در این صنعت است.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم وضع موجود در بخش تقاضا و عرضه نه تنها توسعه این صنعت اتفاق نخواهد افتاد، بلکه ظرفیت و پتانسیل موجود از بین خواهد رفت، تاکید کرد: در حال حاضر جایگاهداران، شرکت‌های مخزن ساز و تولیدکننده تجهیزات جایگاه‌ها و سایر فعالان صنعت سی ان جی در شرایط بسیار بدی از لحاظ اقتصادی هستند و دولت می‌تواند با حل مشکلات و توسعه این صنعت، مصرف بنزین را مدیریت کند.

عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به اقدامات لازم‌الاجرا برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی گفت: در بخش تقاضا باید به این سمت برویم که جذابیت قیمت سی‌ان‌جی را برای مصرف کننده بیشتر کنیم؛ تبدیل رایگان خودروها، تعویض رایگان مخزن خودروهایی که نیاز به تعویض مخزن دارند باید در حوزه تقاضا در اولویت قرار بگیرد و واردات خودروهای دوگانه سوز با کیفیت خارجی با تعرفه پایین انجام شود و در بخش عرضه نیز باید کارمزد منصفانه‌ای به جایگاهداران پرداخت شود تا بتوانیم به سمت توسعه حرکت کنیم.

جوهری با اشاره به میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور، تاکید کرد: حدود نیمی از ظرفیت فعلی عرضه سی‌ان‌جی کشور استفاده می‌شود و حدود ۵۰ درصد از این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ با حل مشکلات این صنعت، به‌راحتی می‌توان مصرف روزانه سی ان جی کشور را دو برابر میزان فعلی کرد و به همان اندازه از مصرف بنزین کاهش داد.

وی اظهار کرد: کاهش مصرف سی ان جی ناشی از تعطیلی جایگاه‌های سوخت در اثر زیان جایگاه‌داران سوخت سی ان جی و عدم توانایی پرداخت هزینه‌های جاری جایگاه و قطعی گاز جایگاه‌های سی ان جی به دلیل بدهی توسط برخی شرکت‌های گاز استانی، در ماه‌های اخیر افزایش یافته و این امر یکی از دلایل بالا رفتن مصرف بنزین در کشور بوده است.

عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی با بیان اینکه در سنوات گذشته و علی‌الخصوص طی دو سال اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست دولت در تخصیص حق‌العمل منصفانه به جایگاه‌های سی ان جی و متعاقب آن تحمیل هزینه انباشته سنگین به جایگاه‌ها و عدم توازن مالی، جایگاه‌های سی‌ان‌جی در دخل و خرج خود با بحرانی جدی مواجه شده‌اند، گفت: مطابق با مطالعات کارشناسی انجام شده، حدود ۸۰ درصد از جایگاه‌های سی‌ان‌جی که عمدتا کم‌فروش و یا متوسط فروش هستند، زیان‌ده شده و در معرض تعطیلی ناخواسته قرار گرفته اند.

جوهری با اشاره به تجربیات قبلی افزایش حق‌العمل در سال‌های گذشته و سال جاری و رویکرد نهادهای متولی و تصمیم‌گیر از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت به وضعیت وخیم جایگاه‌داران و فعالان صنعت سی‌ان‌جی گفت که می‌توان اعلام کرد که عدم توجه به توسعه صنعت سی ان جی از سوی نهادهای متولی سبب افزایش مصرف بی رویه بنزین در کشور بوده است.

وی درباره پتانسیل‌های موجود برای صادرات سی‌ان جی، گفت: اکنون صادرات این فراورده نفتی انجام نمی‌شود اما توان این کار وجود دارد و می توانیم به کشورهای اطراف که هزینه حمل و نقل زیادی تحمیل نمی‌کند، همچون افغانستان و عراق به راحتی صادرات داشته باشیم. همچنین به راحتی می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی در این بخش را توسعه دهیم که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این اتفاق نیفتاده است.

به گفته عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی ظرفیت صادرات اکنون در مرزها وجود ندارد اما به راحتی می‌توانیم در چند ماه این ظرفیت را ایجاد کنیم و  هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد و شبکه گاز پاسخگو باشد، صادرات داشته باشیم.

نظرات