فاز ۱۱ پارس جنوبی از دیروز تا امروز

مدیرعامل‌گروه پتروپارس با تشریح آخرین روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از نصب جکت این فاز در روزهای پایانی امسال در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

حمیدرضا مسعودی در گفت‌وگوی حدود دو ساعته با ما به بسیاری از پرسش‌ها با محور طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پاسخ داد و برای نخستین بار دلیل کنار گذاشته شدن پتروپارس از اجرای این فاز در سال ۹۲ را برایمان بازگو کرد. زمانی که از توانمندی پتروپارس برای اجرای پروژه‌هایی که این روزها به این شرکت واگذار شده است می‌پرسیم، می‌گوید: کارنامه پتروپارس نمایانگر توان این شرکت است. مسعودی همچنین پرسش‌های ما را درباره حواشی این روزها که حوالی پتروپارس مطرح می‌شود، بی‌پاسخ نگذاشت، اما ترجیح داد با توجه به شرایط کشور از انتشار آن خودداری کنیم.

*جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی روزهای پایانی امسال در موقعیت خود در خلیج‌فارس نصب می‌شود.

*تلاشمان این است در بازه ۲۲ تا ۲۵ ماهه و در تیرماه ۱۴۰۰ نخستین برداشت را از فاز ۱۱ آغاز کنیم.

*پتروپارس در برگزاری مناقصه‌ها از همان وندورلیست مورد تأیید توتال استفاده کرده است.

*واقعیت این است مرزی‌ترین فاز نداریم. فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۱، ۱۹، ۱۷ و ۱۸ همگی در مرز هستند، بنابراین «ترین» نداریم.

*اکنون شرایط ما بسیار سخت است و تقریباً می‌توان گفت هیچ سازنده و مشاور خارجی با ما همکاری نمی‌کند.

*نمی‌گویم نمی‌شود کمپرسور فشارافزا ساخت، بی‌شک با هم‌افزایی صنعت کشور امکان‌پذیر است، اما نباید چرخ را از نو اختراع کرد.

*قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ قرارداد به‌طور کامل روشن است و پتروپارس از ابتدا در این قرارداد حضور داشته است.

*هم‌اکنون در حال تنظیم موافقت‌نامه اولیه برای آغاز عملیات در میدان فرزاد هستیم.

*از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم برای توسعه فاز ۱۱ استفاده می‌کنیم.

***************************************************************************************************

فاز ۱۱ یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که هم‌اکنون شرکت تحت مدیریت شما توسعه آن را به‌عهده دارد، درباره این فاز بگویید؟

شرکت توتال پس از آنکه به دلیل شرایط تحریم از ادامه فعالیت در فاز ۱۱ پارس جنوبی انصراف داد، شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین طبق قرارداد باید نقش اپراتوری را به‌عهده می‌گرفت و پتروپارس نیز به‌عنوان شریک ناظر در این طرح مشارکت می‌کرد. با وجود این، شرکت چینی نیز پس از مدتی از حضور در این طرح انصراف داد. پتروپارس پس از آنکه چینی‌ها نیز اعلام کردند شرایط ادامه همکاری آنها در قرارداد وجود ندارد، طرحی را به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت ارائه کرد که با استفاده از این طرح بتوان هرچه زودتر برداشت از بلوک مرزی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را در قالب همان الگوی جدید قراردادهای نفتی آغاز کند. منتهی شرط مهم آن پذیرفتن شرکت پتروپارس به‌عنوان مجری طرح بود بود و اگر این مهم محقق نمی‌شد با توجه به شرایطی که در قرارداد وجود داشت امکان توسعه این فاز توسط پتروپارس وجود نداشت.

چه کردید؟

توافقنامه‌ای را با شرکت ملی نفت ایران (کارفرما) و شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) امضا کردیم و سرانجام پتروپارس به‌عنوان مجری طرح در قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ شناخته شد و فعالیتش را از یکم مهرماه به‌طور رسمی آغاز کرد. البته ما در شرکت پتروپارس از اوایل سال ۹۸ کار را به‌صورت جدی آغاز و برنامه زمان‌بندی، نحوه اجرا و نقشه راه را مشخص کرده بودیم.

چه برنامه‌ای داده بودید؟

برنامه‌ای براساس مطالعات مهندسی، موجودی کالاها و نحوه تأمین کالا و تجهیزات موردنیاز مرحله نخست این فاز و جکتی که در جزیره قشم کار ساخت آن را انجام داده بودیم، ارائه شد.

جکت فاز ۱۱ اکنون چه وضعی دارد؟

در حال انجام اصلاحاتی روی آن هستیم. براساس برنامه، عملیات بارگیری این جکت روزهای پایانی امسال برای نصب در موقعیت خود در خلیج‌فارس انجام خواهد شد.

حفاری این فاز چه زمانی آغاز خواهد شد؟

امیدواریم ریگ حفاری را اردیبهشت‌ماه ۹۹ و در بدترین حالت خردادماه ۹۹ روی جکت مستقر و عملیات حفاری را آغاز کنیم.

برداشت اولیه از این فاز چه زمانی آغاز می‌شود؟

براساس برنامه‌ریزی انجام شده تلاشمان این است در بازه ۲۲ تا ۲۵ ماهه برداشت از این فاز را آغاز کنیم. همان‌طور که می‌دانید انجام فعالیت در بخش دریا به عوامل متعددی مانند تأمین ناوگان شناوری، سوخت، آب‌وهوا و... بستگی دارد و از همین رو زمان ۲۲ تا ۲۵ ماه عنوان شده است.

این بازه از چه زمانی آغاز شده است؟

از یکم مهرماه ۱۳۹۸ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در تیرماه ۱۴۰۰ نخستین برداشت از این فاز انجام شود. البته این کمترین زمان ممکن است که در نظر گرفتیم تا بتوانیم این فاز مرزی را تولیدی کنیم.

چه برنامه‌ای برای استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و حمایت از تأمین‌کنندگان، سازندگان و پیمانکاران داخلی در این فاز دارید؟

قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ملاک عمل پتروپارس است و همه تلاشمان این است که سهم ساخت داخلی را در این طرح به حداکثر ممکن برسانیم. برای نمونه برای ساخت و تأمین کیسینگ‌ها و ادوات درون‌چاهی و خط لوله، اتصالات و فلنج‌ها و بقیه کالاهایی که نیازمند آن هستیم، وندورها و سازندگان داخلی را دعوت کردیم. در حوزه حفاری نیز برای استفاده از دکل‌های حفاری و سرویس‌های مربوطه از پیمانکاران داخلی دعوت شده است.

آیا مناقصه‌ برای تعیین سازندگان داخلی توسعه فاز ۱۱ انجام شده است؟

تعدادی از مناقصه‌ها برگزار و تعدادی نیز در دست برگزاری است. برنامه زمان‌بندی ما این است حداکثر تا پایان امسال همه مناقصه‌ها برگزار شود.

آقای مهندس، توتال پیش از ترک توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تعدادی مناقصه برای سازندگان داخلی برگزار کرده بود، این مناقصه‌ها، پیرو همان مناقصه‌هاست؟

توتال پیمانکاران و سازندگان را ارزیابی و بخشی از مناقصه‌ها را برگزار کرده بود که شامل پیمانکاران و سازندگان داخلی نیز می‌شد. پتروپارس در مناقصه‌هایی که برگزار کرده از همان وندورلیستی که مورد تأیید شرکت توتال بود و همچنین وندورلیستی که مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران و کارفرما بوده توأمان استفاده کرده است. البته قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی ملاک عمل ماست.

 یعنی شما می‌گویید راهبرد اجرا و نحوه قرارداد پتروپارس با کاری که توتال می‌خواست انجام دهد، متفاوت است؟

اندکی متفاوت است. دلیل هم این است که توتال یک شرکت نفتی بین‌المللی (IOC) است و در شرایط برجام با ایران کار می‌کرد، اما ما در شرایط تحریم کار می‌کنیم.