هم اکنون چاه رام-1 با دکل حفاری2000 اسب بخار- 31 فتح از شرکت ملی حفاری، جهت دستیابی به اهداف اکتشافی و امید شنیدن خبرهای اکتشافی و ذخایر نفتی جدید در آینده نزدیک در حال حفاری است.

حفاری عمیق‌ترین چاه اکتشافی در پروژه رام-1

به گزارش مشعل نيوز؛ با توجه به قرارگیری اهداف اکتشافی پروژه رام-1 در عمق عمودی بیش از 4500 متر، رشته جداری میانی 8/3 13 اینچ این چاه در عمق 3473 متری با موفقیت طراحی، رانده و نصب شد. حفره فاز 2/1 17 اینچ این چاه با شرایط هیدرولیکی بسیار محدود و در سازندهای رسی و چسبنده آغاجاری، میشان و گچساران با حداکثر فشار کاری استند پایپ  3000 پام حفاری شد و پس از بهسازی حفره در یک Round Trip با موفقیت رانده شد.

تاکنون در دنیا چنین رشته جداری عمیقی در چندین چاه نفت و گاز و در آب‌های عمیق (آب‌های با عمق بیش از 125 متر) رانده شده است. در ایران نیز تنها در چاه گلمهک-1، جداری مشابه در عمق 4201 متری رانده شده بود که می توان عمق این جداری را در رتبه اول قلمداد کرد. هم اکنون چاه رام-1 با دکل حفاری2000 اسب بخار- 31 فتح از شرکت ملی حفاری، جهت دستیابی به اهداف اکتشافی و امید شنیدن خبرهای اکتشافی و ذخایر نفتی جدید در آینده نزدیک در حال حفاری است.

از نکات بارز فاز 2/1 17 چاه رام-1، استفاده از دستگاه حفاری با توان 2000 اسب بخار و سیمان‌کاری یک مرحله‌ای جداری 8/3 13 است، عملیات جداری 8/3 13 چاه گلمهک-1 با دکل 3000 اسب بخار و سیمان‌کاری دو مرحله ای (که عملیاتی با ریسک پایین به‌شمار می‌آید) صورت گرفته‌بود. چاه‌های مشابه در دنیا با دستگاه‌های حفاری با توان بالای 3000 اسب بخار، جهت کاهش ریسک‌های مرتبط حفاری شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات